Mazání při broušení je proces, při kterém se na brusný kotouč nebo obrobek nanáší speciální mazivo. Toto mazivo vytváří tenký film mezi brusným kotoučem a obrobkem, což snižuje tření a teplo generované během broušení. Maziva mohou být na bázi oleje, vosku nebo syntetických látek a jejich volba závisí na typu broušeného materiálu a požadovaném výsledku.
Efektivní chlazení je nezbytné zejména při broušení materiálů citlivých na teplo, jako jsou kalené oceli, titan nebo některé slitiny hliníku. Bez chlazení by mohlo dojít k popouštění zakalené vrstvy, ztrátě tvrdosti nebo vzniku nežádoucích napětí v povrchové vrstvě. Chladicí kapalina také pomáhá odplavovat třísky a nečistoty z místa broušení, což zlepšuje řezné podmínky a snižuje riziko poškození brusného kotouče nebo obrobku.
Moderní metody chlazení
V dnešní době existuje řada moderních metod chlazení, které zajišťují efektivní odvod tepla při broušení a prodlužují životnost brusných kotoučů i obráběných materiálů. Jednou z nejpokročilejších metod je chlazení pomocí syntetických chladicích kapalin. Tyto kapaliny mají vynikající chladicí a mazací vlastnosti, jsou šetrné k životnímu prostředí a nezanechávají na obrobcích nežádoucí zbytky. Syntetické chladicí kapaliny účinně odvádějí teplo z místa broušení, snižují tření mezi brusným kotoučem a obrobkem a zabraňují přehřívání materiálu.
Další moderní metodou chlazení je použití chladicích systémů s uzavřeným okruhem. Tyto systémy recirkulují chladicí kapalinu, filtrují ji a udržují její teplotu na optimální úrovni. Tím se minimalizuje spotřeba chladicí kapaliny a snižují se náklady na její pořízení a likvidaci. Uzavřené chladicí systémy také přispívají k čistotě pracovního prostředí, protože nedochází k rozstřikování kapaliny do okolí.
V neposlední řadě se při broušení využívá i chlazení pomocí stlačeného vzduchu. Tato metoda je vhodná zejména pro broušení měkkých a citlivých materiálů, jako jsou plasty nebo kompozity. Proudící stlačený vzduch odvádí teplo z místa broušení a zabraňuje tavení nebo deformaci materiálu. Vzduchové chlazení je také výhodné z hlediska čistoty, protože nevyžaduje použití chladicích kapalin a nezanechává na obrobcích žádné zbytky.
Moderní metody mazání
Správné mazání je při broušení stejně důležité jako chlazení. Moderní metody mazání využívají speciální mazací oleje a tuky, které snižují tření, odvádějí teplo a prodlužují životnost brusných kotoučů. Jednou z nejúčinnějších metod je mazání pomocí minimálního množství maziva (MQL – Minimum Quantity Lubrication). Při této metodě se do místa broušení přivádí malé množství vysoce kvalitního maziva ve formě aerosolu. Mazivo se dostává přímo do kontaktu mezi brusným kotoučem a obrobkem, kde vytváří tenký film, který snižuje tření a odvádí teplo. MQL mazání je velmi efektivní a zároveň šetrné k životnímu prostředí, protože spotřeba maziva je minimální.
Další moderní metodou mazání je použití pevných maziv, jako jsou grafitové nebo molybdenové prášky. Tyto prášky se nanášejí na povrch brusného kotouče nebo obrobku a vytváří kluznou vrstvu, která snižuje tření a zabraňuje zadírání. Pevná maziva jsou vhodná zejména pro broušení tvrdých a abrazivních materiálů, jako jsou kalené oceli nebo slinuté karbidy.
V některých případech se při broušení využívá i mazání pomocí olejové mlhy. Při této metodě se do proudu chladicí kapaliny přidává malé množství oleje, který vytváří jemnou mlhu. Olejová mlha proniká do póru brusného kotouče a vytváří na jeho povrchu tenký mazací film. Tato metoda je vhodná zejména pro broušení s vysokými rychlostmi a přítlačnými silami, kde je potřeba zajistit efektivní mazání a odvod tepla.
Časté chyby při chlazení a mazání při broušení
Přes veškeré výhody moderních metod chlazení a mazání se při broušení stále objevují chyby, které mohou negativně ovlivnit kvalitu obrobku a životnost brusných kotoučů. Jednou z nejčastějších chyb je použití nesprávného typu chladicí kapaliny nebo maziva. Každý materiál a typ broušení vyžaduje specifické vlastnosti chladicí kapaliny a maziva. Použití nesprávného typu může vést k přehřívání materiálu, zanášení brusného kotouče nebo zhoršení kvality povrchu obrobku.
Další častou chybou je nesprávné dávkování chladicí kapaliny nebo maziva. Příliš malé množství chladicí kapaliny nebo maziva nevytvoří dostatečný chladicí a mazací efekt, což vede k přehřívání materiálu a rychlému opotřebení brusného kotouče. Naopak příliš velké množství chladicí kapaliny nebo maziva může způsobit „plavání“ brusného kotouče a zhoršení kvality povrchu obrobku.
V neposlední řadě se při broušení objevují chyby související s údržbou a čištěním chladicího a mazacího systému. Zanedbaná údržba může vést k zanesení trysek, filtrů a vedení chladicí kapaliny nebo maziva. To má za následek nerovnoměrné chlazení a mazání, což se negativně projeví na kvalitě broušení. Pravidelná kontrola, čištění a výměna opotřebených součástí chladicího a mazacího systému je proto nezbytná pro zajištění jeho správné funkce a dlouhé životnosti.